من احتمالا آخرین کسی هستم که در مورد کتابخوانی خواهم نوشت. اول چند تا مطلب رو میخوام بگم که نظر کلی من در مورد مطالعه هست. به قول محمدرضا شعبانعلی " میزان یادگیری کسی رو بر اساس ساعت و روز و ماه و صفحه و مدارج علمی نمی توان سنجید. یادگیری، به میزان دفعاتی است که با مطالب جدیدی مواجه شده ایم که با دانسته های قبلی ما در تعارض بوده است. در غیر اینصورت یادگیری چیزی جز تقویت پایه های نادانی گذشته نیست." معجزه دین ما از جنس "کلمه" هست، اهمیت آگاهی و علم هم برای همه ی ما با همین یکی دو کلمه روشن میشه، اگر نخوایم که "یحمل اسفارا" باشیم، باید جدی تر به مطالعه نگاه کنیم و از به چالش کشیده شدن  افکارمون نترسیم.


میدونم خیلی ها منتظر بودین که ببینید من چه کتابی بهتون معرفی میکنم... اول میخوام بگم تا جایی که میتونید کتاب بخونید، محتوای الکترونیک بخونید، بخونید، بخونید، بخونید و فکر کنید... نترسید. فوقش میخواید متوجه بشید اینهمه سال اشتباه میکردید، فوقش شک خواهید کرد به بعضی چیزها، اما بخونید، انقدر بخونید تا کم کم به یک آرامش نسبی برسید. این راهی هست که من رفتم، شاید خیلی هم خوب نبوده باشه، اما هیچ وقت چیزی به اندازه یادگرفتن برای من هیجان نداشته. من خیلی خوشبخت بودم که تو خانواده ای بودم که مادرم به مطالعه خیلی اهمیت میداد. من کلی کتاب بچه گونه داشتم. بعد تر وقتی 9-10 سالم بود کتابهای شریعتی رو میخوندم. مادرم دوران جوانیش یک کتاب باز حرفه ای بود. هنوز فکر میکنم آرشیو کتب شریعتی مادرم رو کسی نداره.
هر کتابی که فکر کنید، تو هر موضوعی که فکر کنید خوندم. یک مثال بزنم تا موضوع براتون روشن بشه. یکی از علایق خیلی مهم من تاریخ هست. تو این زمینه هم کتب مستشرقین رو خوندم، هم کتب کمونیست های روسی، هم نویسندگان ایرانی مثل باستانی پاریزی، هم نویسندگان دیگه. دنیای امروز عصر آگاهی هست. از هر چیزی اطلاع داشته باشیم، خوبه. آگاهی همیشه راه خودش رو پیدا میکنه. بخونید، بخونید و فکر کنید. بخونید و فکر کنید و از نو افکارتون رو بسازید...
اگر میخواید که رشد کنید، خودتون رو محدود نکنید. از خوندن و به چالش کشیده شدن افکارتون نترسید.
کتاب " بحث ریاضی با دانش آموز " سرژ لانگ کتاب خوبیه برای لذت بردن از ریاضی، تو هر سنی که هستین.
کتاب " برمیگردیم گل نسرین بچینیم" نوشته ژان لافیت، جنگ جهانی دوم رو از دیدگاه یک حزب خاص بخونید.
کتاب " به مجنون گفتم زنده بمان" در مورد زندگی محمد ابراهیم همت رو بخونید
 و در مورد شخصیت خودش و همسرش فکر کنید.
کتاب " صدای عدالت انسانیت" جرج جرداق رو در مورد امام علی بخونید و لذت ببرید.
کتاب " زن بودن" تونی گرنت، یک روانکاو یونگی رو بخونید، هم خانوم ها، هم آقایون.
کتاب های شریعتی رو بخونید، کتابهای امیرخانی رو بخونید، کتابهای باستانی پاریزی رو بخونید، کتابهای فلاسفه رو بخونید، رمان بخونید، رمان کوچه بازاری بخونید، زندگینامه، کتب دینی، شعر کلاسیک بخونید، شعر معاصر بخونید، در مورد ادیان بخونید، بخونید، بخونید.
در هر کتابی چیزی برای یادگرفتن پیدا میشه ...
:)