سالها قبل، وقتی که اول راهنمایی رو تمام کرده بودم، جایی تو شهرمون یک کتابخونه خصوصی باز شده بود که کتاب کرایه میداد. یادمه یکی از کتابهایی که از اونجا گرفتم و خوندم، کتاب " خاطرات اوا براون" معشوقه آدولف هیتلر بود. اگر زندگی این زن رو خونده و شنیده باشید، می دونید که هیتلر تا روز آخر عمرش با اوا ازدواج نکرد. روز آخر با هم ازدواج و بعد هم خودکشی کردند. تو همه ی این سالها هم هیتلر با زنهای مختلفی ارتباط داشت و ... بقیش رو توی کتاب بخونید.

این آخر هفته، یک فیلم بی نظیر دیدم. یک کارگردان ایتالیایی در مورد زندگی ایدا دلسر اولین همسر بنیتو موسولینی فیلمی ساخته. خواستین در مورد فیلم تحلیل هایی هست که میتونید بخونید، اما به نظرم فیلم انقدر زیبا و خوش ساخت هست که احتیاجی به تحلیل نداره. موسولینی تمام مدارک ازدواج خودش با این خانم رو که مادر اولین فرزند پسرش هست رو نابود کرده. مادر و پسر هر دو در بیمارستان روانی از دنیا میرن. بقیش رو نمی گم براتون. فیلم رو ببینید.

منتها یک چیزی در زندگی هر دو تا زنی که معشوقه های دو دیکتاتور قرن بیستم هستن برام جالبه. اون هم اینکه عشق زنها بر خلاف داستانها و افسانه ها هیچ چیزی رو تغییر نمیده. حتی اگر به بهای زندگی شون تمام بشه...